2015 Diverse belevenissen

2015 Diverse belevenissen/toertochten/hilarische momenten

2015-12 Stamppotrit

Nadat alle kerstverplichtingen achter de rug waren, was het op 3e kerstdag tijd voor de Bats-stamppotrit. Je zou misschien verwachten dat de behoefte voor eten wat minder was na alle kerstdiners en versnaperingen, maar niets was minder waar. Een mooie groep met geel-blauwe Bats-shirts verzamelden zich bij in het rustige centrum van Boekelo voor een tochtje van 45km door het Twentselandschap met aansluitend een hapje en drankje.

Gezien de diversiteit van de groep wordt het tempo aangepast of na een fysieke uitspatting, gewoon weer op elkaar gewacht. De route is vandaag wat minder belangrijk, maar wel leuk te fietsen. In vogelvlucht: via de Twence om de enige schaarse hoogtemeters te maken. Daarna richting de Marstede om via de Usseleres richting de vaste route van het Rutbeek te gaan en daar nog aansluitend een stuk van de route van Haaksbergen op te pakken. Op de terugweg nog een laatste stuk langs het spoor. Daarna splitste de groep zich in kokers en “consumenten”. De koks gingen thuis de stamppotten/snert klaar maken en de consumenten gingen snel douchen of direct in drinken bij huize Van Rees.

Na enige voorbereidingen stond er een mooi wintersbuffet bestaande uit snert (Hendrik), hutspot (Gerard), Choucroute (Gert en Hans) en Hachee (Janet of….). Daarnaast natuurlijk de nattigheid in de vorm van een borrel, biertje en mooie wijnen. Het smaakte zichtbaar, zowel het eten als de drank! Daarnaast de gebruikelijke gezelligheid, waardoor deze jaar afsluitende activiteit weer zeer geslaagd was.

Koks en huize Van Rees, bedankt voor het koken en gastvrijheid.

2015-11 Rijmsels

Wederom wat weekend lol,

zeven Batsers kropen op hun stalen knol.

Eindelijk was er een paar dagen geen regen,

dus wilden we weer eens goed bewegen.

In Vasse was De Hezinger grens tocht,

Mooi heuvels en regelmatig een bocht.

De minst fitte van het stel was Gert,

die had nog wat last van de snert.

Voor de pauze netjes samen gereden,

echter de modder werd niet gemeden.

Na 18km was de eerste pauze plek,

Een krentenbol en thee stilden de eerste trek.

Gelijk vanaf de herstart gingen we weer los,

en doken we als gekken door het bos.

De ander reed wat rustiger aan,

tot bij de tweede pauze met een onrijpe banaan.

Na de pauze mochten we elkaar weer toetsen,

Om na de tijd onze fiets eer te poetsen

2015-10 Kikvoschtocht Haaksbergen

Een week voor de Military van Boekelo staat de HTFC Kikvoschtocht op het programma. Voor mij (Peter van der Voort) altijd een twee strijd, want als lid van Bats en HTFC kan ik nooit de juiste kleding aantrekken, zonder gewezen te worden op de juiste/onjuiste kledendracht. Dit keer gekozen voor het nog redelijk verse blauw-gele tenue van de Bats.

We starten vanaf de Rabo en fietsen ons warm naar de start bij ’t Stien’nboer. Mooie locatie voor een kop koffie, voordat we starten aan de 45km tocht. Maar goed ook dat we even rustig aan deden, aangezien onze oud voorzitter blijkt het nakomertje van de dag te zijn. Blijkbaar wilde hij vandaag wat aandacht, mede gezien zijn twee onschuldig schuivers tijdens deze tocht. De route gaat voornamelijk over de mooie vaste route van Haaksbergen. Een prachtige omgeving, waarbij eerst het Assinkbos en het Lankheet aangedaan worden. We rijden op dat moment veel achter groepjes aan in een heel behoorlijk tempo, waarbij het voor de achterste behoorlijk aanpoten is.

De “grote” pauze is bij de Kikvosch en die is al vroeg in de route. We vervolgen onze route met een paar mooie singletracks en bij het Haaksbergerveen is er dan al een groot aardig gat ontstaan. Het kost Sjoerd en mij veel energie om er weer bij te komen. Addie, Gerard, Hendrik en Maarten zijn dan al gelost. Na de Koeksburg volgt een stuk slootkant waarbij de oversteekhulpen voor enige verwarring zorgden door ons wel en toch weer niet door te laten. Dat werd dus weer een gat dicht fietsen voor mij. We komen dan bij de splitsing en besluiten allemaal de lange afstand te rijden. Vanaf dat moment word het ook wat drukker en dat zorgt voor wat tumult bij de kuil en de Bollebrug. Vanaf dat moment ben ik wel klaar met gejakker achter een groepje en ga meer vooraan het Batsgroepje rijden.

Een van de weinige afritten van de vaste route was een heerlijk vers gekneusd maisveld achter Ter Huurne. Daarna pakken we de vaste route weer op. Vanaf dat moment lenen de paden zich prima om door te jakkeren. Afgewisseld met een mooie singletrack rijden we al snel weer richting Haaksbergen waar we bij de finish op elkaar wachten om gezamenlijk terug te fietsen.

2015-07 Samen fietsen de Batsers sterk

Afgelopen weekend werd de Sprakeltocht van WV Lonneker gereden. Een tocht voornamelijk door Duitsland met enkele klimmetjes, vele viaducten, een zeer stevige wind en een totale afstand van 148km, vanaf Boekelo gerekend. De aanwezige Batsers hadden het tempo er goed in en haalden meerdere groepjes in. Al snel hadden we een behoorlijke groep klevers in ons wiel, die voor geen meter meedraaiden. Maar is dat nu zo heel erg? Zelf wisselden we regelmatig op kop en we reden toch behoorlijke snelheden, gemiddeld 31,8km over de gehele tocht!

Thuis direct gezocht naar het nut/last van de wielklevers. Hieruit concluderend wil ik iedereen bedanken die in mijn wiel heeft gekleefd. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de zuigende werking van de lucht hierdoor met ongeveer 2,5% afneemt, mits er strak in het wiel gereden worden. Zelfs op een afstand van 1 meter is het voordeel op kop nog 0,6%! Dit voordeel wordt veroorzaakt doordat een deel van de negatieve luchtstroom wordt opgeheven.

Daarnaast wil ik iedereen natuurlijk ook bedanken die voor mij heeft gereden, om mij uit de wind te houden, feitelijk scheelt dit zelfs zo’n 30% energie, maar wij hadden al verwacht dat dit effect een stuk groter zou zijn dan het opheffen van de negatieve luchtstroom.

Nog een tipje voor iedereen die in de groep rijdt, als we netjes in formatie rijden en je wilt zo min mogelijk energie verspillen, dan moet je op de vijfde rij gaan rijden, maar niet geheel achteraan. Op die plek in de groep heb je het meeste voordeel van de voor- en achterfietsers. Uiteraard is dit recht binnen onze groep alleen voorbehouden aan de B@tsers en niet voor externen die zich in onze formatie proberen te mengen.

Nog een opmerkelijk feit was dat er tijdens de tocht nog al lang gewacht moest worden bij een spoorwegovergang. Dit duurde lang, maar we werden daarmee wel verrast door de grote broer van van Bello die op volle snelheid voorbij kwam. Groene zones ammehoela, zie de foto van Rene KL.

Nb:De percentages zijn niet zelf bedacht, maar zijn onderzocht door Bert Blocken van de TU-Eindhoven.

2015-03 Midweek evaluatie

De laatste week van het winterprogramma stond nog open. Bij minder prettig weer verlengen we het mountainbike seizoen, maar bij goed weer gaan we op de racefiets de eerste meters maken. De voorspellingen zijn eindelijk eens goed en met een maximale temperatuur van 16 graden laat de lente zich al een klein beetje zien. De wegtocht van Lochem wordt op korte termijn ingepland.

Uiteindelijk staat er een dozijntje Batsers aan de nog frisse start van de 75km lange toertocht. Een enkeling was reeds op de fiets vanuit Boekelo gekomen en die klaagde, volgens de overige Batsers volledig ten onrechte, over de wind. Dat is wel een nadeel van het vroege voorjaar, aan de bomen hangt nog geen blaadje waaraan te zien is dat het ook daadwerkelijk waait en het biedt ook nog eens minder beschutting. Gelukkig hadden de zonnestralen daardoor meer vrijspel. Addie is dit jaar de nieuwe Hendrik en heeft zelfs al een korte broek aan.

Gelijk vanaf de start bleek iedereen er weer zin in te hebben. Met een zuchtje wind in de rug gaat het tempo gelijk omhoog. Voor de meesten is het dan weer even wennen aan de houding. De route is hetzelfde als afgelopen jaar en gaat richting het noord-oosten, waardoor we eerst wind in de rug hebben of stond er geen wind? Op de Kattenberg en vervolgens de Markeloseberg, waar we zo waar wind mee hebben, houdt iedereen zich nog steeds een beetje in, geen demarrages Markelo in of andere ongein. De route gaat verder om Stockum via het Herikerveld en het Elsenerveld, waarna we een korte pauze in te lassen. De sfeer zit er goed in en we vervolgen de tocht via het Schwarzwald, die normaliter de andere kant op wordt gereden. Nu blijkt al snel dat er wat meer wind staat en komen er wat rijders op de kant te zitten. Blijkbaar hadden nu meer Batsers door dat er toch wel een aardig briesje stond en het tempo zakt wat en via mooie wegen komen we weer aan in Lochem. De eerste 75km zit er dan weer op.

Een drietal fietst weer naar huis en krijgt onderweg nog wat verwensingen / aanmoedigingen van de overige Batsers.

Komende donderdag staat de voorjaars-ALV op het programma en daar wordt bekend gemaakt welke uitdagingen we dit zomerseizoen weer aangaan. Afgelopen weekend doet in ieder geval naar meer verlangen!

2015-03 Holland SchwartzwaldTour

Afgelopen donderdag was er een grote opkomst bij de ALV, dit bleek een voorbode te zijn van een redelijk goede opkomst bij de eerste wegtocht van het zomerseizoen. Op de fiets vertrokken we naar Haaksbergen om daar de route van 65km te gaan rijden. Een viertal gaf aan de langere afstand van 110km te willen rijden, in verband met een voorjaarsklasieker in april.

Met 11 man vertrokken we richting Haakbergen waar een sluipdoor kruipdoor route door het centrum werd gekozen, zodat we ruim op tijd bij de start waren voor een kop koffie, alvorens met de wind mee te vertrekken richting de eerste heuvel. Al snel komen we bij de Needseberg, waarna de route naar Markelo ging. Na enkele essen, kwamen we bij de Markeloseberg, waar in de afdaling de routesplitsing was. De afsplitsing ging soepel en het zevental vervolgde de weg richting Haakbergen, waarbij ze een flinke wind tegen hadden (mochten één van de zeven aanvullingen hebben, graag). Op de App gingen al gemiddelde van 32km, dus dat zal vast erg gezellig zijn geweest.

Het viertal ging verder en probeerde weer aansluiting te krijgen bij een groepje dat ze vlak voor Stokkum hadden laten gaan. Uiteindelijk lukt dit vlak voor de Beusenberg onder Holten en samen met dit groepje werd er mooi doorgedraaid. Dit ging voorspoedig tot de lekke band van Sjoerd. Gelukkig bleef het daar bij en na dit korte oponthoud vervolgden we onze weg naar het Schwartzwald. Een erg mooi stukje natuur en heerlijk om te fietsen! Uiteindelijk draaien we nog over de Apenberg en komen dan bij de pauze plek.

Na de pauze zijn er een aantal extra HTFC-ers bij de groep aangesloten en wordt er een stuk rommeliger gereden, echter voor het tempo maakt dat blijkbaar niet uit, want dat gaat gewoon omhoog. Regelmatig halen we groepjes in die aansluiten, proberen mee te draaien, vervolgens afhaken en daarmee doordraaien verstoren. Wat dat betreft blijkt wel, dat het erg belangrijk is om een constante groep te hebben, wat het doordraaien ten goede komt.

Hoe dichter we bij Haaksbergen komen, des te pittiger het wordt. Het tempo ligt behoorlijk hoog, de wind staat pal op kop en soms lijkt het wel een beetje koers (althans op ons niveau dan….). Bij aankomst blijkt de groep gebroken en zitten er twee Batsers achter de groep, door een beetje kramp en een honger klopje. Bij de finish komen we bij elkaar en vervolgen we rustig onze weg naar Boekelo. De vier hebben zich in ieder geval prima vermaakt!

2015-02 Bikes en Koffie

Na meerdere edities met mooi weer (en een enkele waarbij de gastheer zelf de sportschool inging) was het wederom raak. De clubtocht vanuit huize Dekker had het weer getroffen met mooi droog weer. Om 9 uur verzamelde een groep van 9 B@tsers zich in Enschede in de keuken van Dekker. Gedurende de koffie passeerden verschillende technieken om de kopjes warm te maken, koffieapparaten die zelf een warmhoud plaatje hebben, warmwater er in doen of de kopjes eerst in de magnetron. Maar we dwalen af, we zijn gekomen om te fietsen.

Buiten is het nog steeds rond het vriespunt en de wind zorgt voor afkoeling, maar ook voor een extra lichamelijke inspanning. We vertrekken richting de UT en daar blijkt het bos er redelijk droog bij te liggen. Uiteraard zijn er nog wel enkele natte plekken, maar het is een verademing dat er niet alleen maar modder is. Dat hebben we wel genoeg gezien de laatste weken.

Stukken vaste route en af en toe een doorsteek brengen ons bij langs Lonnekermeer om vervolgens om het vliegveld via zuigende zandpaden nog een paar mooie stukken langs het spoor komen we bij een waterpartij waarvan de naam niet bekend was (dit blijkt de Pannenkoekplas te zijn tegen Oldenzaal. Een klein stukje verharde weg brengt ons bij de Lonnekerberg, waar een paar natte klimmetjes ons naar de kleigaten leiden. Deze zouden door de routebouwers zijn aangepakt, maar in de praktijk blijkt hier weinig van. Nog steeds geen leuk stuk om te rijden. Gezien de belangrijke gezelligheidsfactor van vandaag, hebben we besloten bij Sprakel in Lonneker een kop koffie (en nog één) te doen om vanuit daar naar huis te rijden.

2015-02 Bentheimer Waldtocht

De Bentheimer Waldtocht is bijna een klassieker op de kalender van Bats. Vandaag waren de weersvoorspellingen veel belovend. Een drietal had de stoute fietsschoenen aangedaan en vertrok op de fiets naar Losser. Uiteindelijk kost het wat meer fiets energie, maar heel veel meer tijd kost het je niet.

De opkomst aan de start was niet heel hoog. Wouter, Gert, Janet, Sjoerd en Peter starten vol goede moet aan de tocht die ons naar Bad Bentheim moesten brengen. Wat later zou ook Arthur starten, maar die had een lekke band en kon daardoor niet op tijd bij de start komen.

Gezien de frequentie op de bats-kalender, is het niet gek dat er veel bekende paden tussen zitten. In het begin een enkele singletrack, maar tot aan Bentheim waren het vooral veel brede verbindingspaden. Het voorspelde zonnetje had zich nog niet gemeld. De toplaag was al aardig ontdooit en dat gaf nog aardig wat modder. Niet tot aan de assen in de blubber, maar wel zuigende paden en glibberen op sommige stukken. De eerste pauze is weer bij het slot, wat een mooie locatie blijft, hoewel het met een lekker zonnetje een stuk aangenamer zou zijn.

Na de pauze splitst Gert zich af naar de 48km en de rest doet de 60. De extra 12 km zijn de moeite waard, maar zijn ook gelijk de meest technische en heeft de meeste klimmetjes van Bentheim en Gildenhause in de route zitten. Daarnaast heeft deze ook nog eens een extra pauze met lekkere boter?koek.

Tijdens de laatste 18km is het weer een stuk drukker, aangezien we samen met de "kortere" route de laatste km`s tegen de wind in mogen ploeteren. Was er al aangegeven dat de zon zich ongeveer 3 seconden waterig heeft laten zien?

Na aankomst bij de finish, wordt nog kort gepauzeerd  met erwtensoep of zo iets. Wouter gidst de Boekeloers terug naar Enschede, waarna die nog een paar km`s tegen de wind in mogen ploeteren.

Al met al was de tocht niet verkeerd, maar vroeger een stuk leuker, met meer singletracks en betere parkeer mogelijkheden. Oh ja, had ik al aangegeven dat het zonnetje zich beperkt heeft tot de 3 hele secondes?